carima

Alla inlägg under maj 2012

Av carima - 29 maj 2012 07:33

Havet kan vara förrädiskt. Från en stilla bris kan det plötsligt lägga in femmans växel & röra upp vattnet i starka orkanvindar.   

Så är det här hemma just nu. Från ett stilla vardagligt liv så händer allt  på en & samma gång.

Yngsta Dottern hittade inte sin nyckelknippa & startade med det operation "vända upp & ner på hemmet".

Som vi letade! Varenda vrå i lägenheten genomsöktes t.o.m i kyl & frys. Men nix!   

Då insåg vi att den var tappad & polisanmälan fick göras. Vilken glädje det blev när polisen ringde några dagar senare & talade om att nycklarna var inlämnade.   

Samma dag var vi hos upphitterskan & gav henne hittelön & en massa kramar


Juni blir flyttkartongernas månad.   

Bonusdottern flyttar. Äldsta dottern har fått tag på en större lägenhet & flyttar. Äldsta bonussonen har sålt sin bostadsrätt & flyttar han med.

Pust! Mitt i allt detta tar Sonen studenten & yngsta Dottern blir myndig.   

Sen hinner vi nätt & jämt sadla om för att veckan efter förvandlas till en gröndansande lustig groda....


På tal om att fylla år så har Hunden blivit ett år äldre. Det firades i ett berg av köttbullar, (hans eget önskemål)

& en massa annat gott som bästa Vänninan kom med.

Firad! Det blev jag också på mors dag. Fick en massa fint & gott, bl.a en äkta god dansk Danbo-ost.

Så det luktar just nu som en nysläppt fis i kylen.

Det är en jäkla tur att den inte smakar som den osar!   








Av carima - 11 maj 2012 12:45

För en vecka sen undrade jag hur denna vecka skulle bli, eftersom vi fick ett panikartat problem direkt när Anais kom till stan. När alla välkomstcermonier var över efter avstigning kom hon på att hennes handväska var kvar på bussen & i den låg ju givetvis allt som är viktigt, pengar, pass, kamera m.m   

Bussen hade tyvärr hunnit lämna stationen & var på väg till Malmö....

Den franska gruppens lärare som var med ryckte nochalant på axlarna & tröstade med att "det ordnar sig".

Sen trippa hon & de övriga, däribland även den svenska läraren iväg, kvar stod yngsta Dottern & Anais...

Tur att Dottern är en handlingens kvinna.    

Hon tog omedelbart kontakt med chaufförernas chef som i sin tur lova att kontakta den aktuella chauffören direkt.

Men inte förrän på kvällen kunde vi pusta ut. Väskan var istan igen med hela sitt innehåll.   


Deras sista kväll ihop igår kunde ha slutat i rena kat(t)astrofen.   

De var ruskväder ute, det regna & blåste kallt. Anais & Dottern kurade ihop sig på rummet för att kolla på en komedi. Mysfaktor nr 1 en sån här kväll var given, tända värmeljus.

Mysfaktor nr 2 uteblev inte heller. En mysig spinnande varelse bredvid...  

Vår vilde rödtott tyckte väl att det blev lite väl varmt på rummet. Så han tar ett rejält skutt utan förvarning & släcker därmed ljusen på sitt sätt.

Själv hade jag gått & lagt mig när detta hände.  

Jag hör bara Dotterns förtvivlade rop på att jag måste komma.

Synen (för att inte nämna hur det luktade) som mötte mig när jag kom in i badrummet går inte att beskriva. Vasken fylls & blir svart av sveda katthår efterhand som Dottern sköljer av svansen. Efter "badet" undersöks han noga av oss båda.   Inga skador som tur väl är. Däremot kommer han att ha en något mindre yvig svans ett tag framöver.


Här kommer ännu en god nyhet!   

Jag & bonusDottern har fått "högsta vinsten". Om allt går väl så "utdelas" den till månadsskiftet.

Hon har då kontrakt & kan flytta till sin första lägenhet,

jag & Mannen får ett eget krypin.....  









Av carima - 3 maj 2012 13:46

Imorgon eftermiddag står det en skara franska utbytesstudenter på Malmö Airport.   

En av dessa ska bo hos oss. Hade inte boxningstävlingen i Stockholm kommit emellan så hade yngsta Dottern varit med när den svenska gruppen åkte till Frankrike.

Men med facit i hand så är hon glad (jag med) att hon inte kunde åka med....  

Allt var med stort K, totalt Kaos. Den svenska gruppen lämnades mer eller mindre vind för våg. Många av värdfamiljerna stod som levande ??? när det dök upp en svensk student i deras hem. Några av dessa ?-tecknen fann sig snabbt & öppnade inte bara sitt hem utan även sitt franska hjärta.   

Men tyvärr fanns det familjer som bara trodde att de skulle ställa upp med övernattning. I dessa hem blev det inte mycket i matväg för ungdomarna. Dessutom fick de ta sig till & från bäst de kunde till de olika aktiviteterna.

Jag blev mörkrädd mitt på dagen när jag fick höra deras berättelser.....

Sen poängen med hela utbytet med att alla skulle utöka sina kunskaper i engelska. Ja den poängen, den försvann helt ute i periferin någonstans...

För det var nog det språket den sv.gruppen hörde minst av under sin vecka i Frankrike....  

Imorgon är det alltså den franska gruppen som ska hit & det är precis samma K-A-O-S!!!. Ingen vet någonting!    

Den sv.gruppen, däribland Dottern, har under de senaste dagarna försökt få den ansvariga personalen att svara på deras frågor om planeringen för den kommande veckan.

Jag vet som värdfamilj i skrivande stund lika mycket som Dottern, det vill säga, inte ett dugg!

Men sova gott & vara mätt här varje dag ska jag se till att vår fransyska blir iaf.... 

Sen får vi lösa problemen efterhand som de dyker upp......

 

 










Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Carimas


Ovido - Quiz & Flashcards